Przejdź do treści
BILETY
Regulamin Młodzieżowej Rady Muzeum przy Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach

§ 1 Postanowienia ogólne

1.  Regulamin określa zasady działania, cel i zadania Młodzieżowej Rady Muzeum przy Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach (dalej: Rada) oraz prawa i obowiązki jej członków (dalej: Radni).

2. Radni są zespołem uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych powiatu wadowickiego.

3.      Rada jest projektem partycypacji obywatelskiej młodzieży i ma charakter konsultacyjny wobec Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach (dalej: Muzeum).

4. Działania Rady są finansowane z budżetu Muzeum, w ramach jego działalności.

5. Radni wyłaniani są w drodze otwartego naboru konkursowego przez Dyrektora Muzeum (dalej: Konkurs). Tryb i zasady przeprowadzenia Konkursu na daną kadencję określa odrębny Regulamin.

6. Rada może posługiwać się własnym logo zaakceptowanym przez Dyrektora Muzeum.

7. Siedzibą Rady jest siedziba Muzeum.

§ 2 Koordynacja Rady

1.  Działania Rady koordynuje Koordynator – pracownik Muzeum wyznaczony przez Dyrektora Muzeum.

2.  Zadaniem Koordynatora jest:

a. czuwanie nad przebiegiem rekrutacji do Rady;

b. pośredniczenie w komunikacji między Radą a Muzeum;

c. udział w opracowaniu harmonogramu spotkań Rady;

d. informowanie Rady o budżecie na realizację projektów Rady i jego rozliczanie;

e. nadzorowanie i wspieranie działań Rady zgodnych z § 3 Regulaminu;

f.  przewodniczenie pierwszemu i ewentualnie drugiemu (do czasu wyboru Prezydium) posiedzeniu Rady.

§ 3 Zakres działalności Rady

1. Celem działalności Rady jest:

a. wsparcie i propagowanie działalności Muzeum;

b. rozpowszechnianie wiedzy o życiu i nauczaniu Jana Pawła II;

c. kształtowanie wśród rówieśników i społeczeństwie lokalnym świadomości znaczenia i wartości dziedzictwa Jana Pawła II;

d. promowanie aktywnego uczestnictwa młodzieży w życiu społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem powiatu wadowickiego;

e. integracja i współpraca środowisk młodzieżowych powiatu wadowickiego.

2.  Rada realizuje swoje cele w uzgodnieniu z Muzeum i za uprzednią akceptacją wszelkich działań przez Dyrektora, poprzez:

a. współpracę z Muzeum; w tym konsultowanie działań Muzeum, zgłaszanie wniosków i opinii dotyczących bieżącej działalności Muzeum, aktywne uczestnictwo w projektach i programach realizowanych przez Muzeum;

b. podjęcie współpracy z samorządami uczniowskimi i organizacjami młodzieżowymi, która uzyskały akceptację Dyrektora Muzeum;

c. proponowanie i współorganizowanie imprez kulturalnych (eventów, projektów edukacyjnych, wystaw czasowych, spotkań, etc.)

d. prowadzenie własnych projektów pod nadzorem Koordynatora.

§ 4 Organizacja Rady

1.  Radę tworzy minimum 5, a maksymalnie 15 Radnych.

2.  Kadencja Rady trwa 2 lata. Okres ten liczony jest od momentu ukonstytuowania się Rady – tj. od pierwszego spotkania Rady. Ukończenie szkoły w trakcie trwania kadencji nie pozbawia Radnego członkostwa w Radzie.

3.  W chwili ukonstytuowania się Rady Radni otrzymują od Dyrektora legitymacje. Legitymacja upoważnia Radnego wraz z osobą towarzyszącą do bezpłatnego korzystania z oferty Muzeum w zakresie zwiedzania ekspozycji stałej i wystaw czasowych i określonych przez Muzeum wydarzeń kulturalnych oraz upoważnia Radnego do korzystania z oferty wybranych instytucji kultury, z którymi Muzeum nawiąże współpracę na warunkach określonych w ramach tej współpracy.

4.  Rada obraduje na posiedzeniach Rady, na których uprawniona jest podejmować uchwały. Uchwały Rady zapadają większością głosów, chyba że Regulamin wskazuje inaczej lub sama Rada tak postanowi.

§ 5 Prezydium Rady

1.  W ramach Rady powołane zostaje Prezydium Rady, które tworzą: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego i Sekretarz. Prezydium zostaje powołane najpóźniej na drugim spotkaniu Rady.

2.  Kandydaci do Prezydium mogą być zgłaszani przez Dyrektora, Koordynatora lub każdego Radnego.

3.  Wybory na członków Prezydium dokonywane są w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów. W przypadku uzyskania przez dwóch lub więcej kandydatów takiej samej liczby głosów, bez wyłonienia zwycięzcy, przeprowadza się ponowne głosowanie spośród tych kandydatów. Jeżeli w dalszym ciągu żaden z kandydatów nie osiągnął wymaganej większości głosów, członka Prezydium wybiera Dyrektor.

§ 6 Obowiązki Prezydium Rady

1.  Do obowiązków Przewodniczącego należy w szczególności:

a.  zwoływanie posiedzeń Rady na wniosek Dyrektora, Koordynatora lub 1/3 Radnych;

b.  przewodniczenie posiedzeniom Rady;

c.  przygotowywanie harmonogramu i porządku posiedzeń Rady;

d.  przygotowywanie sprawozdań z działalności Rady, oraz przedstawianie ich Koordynatorowi;

e.  pośredniczenie w komunikacji między członkami Rady a Koordynatorem;

f.  planowanie budżetu Rady we współpracy z Koordynatorem;

g.  reprezentowanie Rady na zewnątrz.

2.  Do obowiązków Zastępcy Przewodniczącego należy pełnienie obowiązków Przewodniczącego w razie jego nieobecności oraz pomoc w prowadzeniu spraw Rady.

3. Do obowiązków Sekretarza należy prowadzenie dokumentacji Rady, w tym protokołów posiedzeń Rady, listy obecności na posiedzeniach Rady i dokumentów związanych z realizacją celów Rady i korespondencji, przygotowywanie komunikatów z działalności Rady na stronę internetową i media społecznościowe Muzeum, obsługa administracyjna posiedzeń Rady oraz pełnienie obowiązki Zastępcy w razie jego nieobecności.

§ 7 Zmiana Prezydium Rady

1.  Rada na wniosek co najmniej 1/4 składu Rady może odwołać Przewodniczącego bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady danej kadencji, w głosowaniu tajnym. Wniosek o odwołanie Przewodniczącego rozpatruje się na kolejnych obradach. Jeżeli wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów, to kolejny wniosek o jego odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 2 miesięcy od poprzedniego głosowania.

2.  Obowiązki odwołanego Przewodniczącego pełni jego Zastępca do czasu wyboru nowego Przewodniczącego. Przewodniczący ustępującej kadencji pełni obowiązki do czasu powołania Przewodniczącego kolejnej kadencji.

3.  Rada na wniosek Przewodniczącego lub co najmniej 1/4 składu Rady może odwołać Zastępcę lub Sekretarza bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady danej kadencji, w głosowaniu tajnym. Wniosek o odwołanie Zastępcy lub Sekretarza rozpatruje się na kolejnych obradach. Jeżeli wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów, to kolejny wniosek o jego odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 2 miesięcy od poprzedniego głosowania.

4.  W przypadku odwołania, rezygnacji lub wygaśnięcia kadencji Przewodniczącego, Zastępcy lub Sekretarza, Rada wybiera nowego Przewodniczącego, Zastępcę lub Sekretarza zgodnie z § 5.

§ 8 Prawa i obowiązki Radnych

1.  Radni mają prawo:

a.  zgłaszać wnioski, opinie, postulaty i inicjatywy związane z realizacją celów działalności Rady;

b.  składać zapytania w sprawach związanych z działalnością Rady i Muzeum;

c. brać udział w konkursach, przedsięwzięciach, konferencjach i szkoleniach na zasadach określonych przez Muzeum;

2. Radni mają obowiązek:

a. godnego reprezentowania Muzeum i troski o dobre imię Jana Pawła II;

b. przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu;

c. opiniowania bieżącej działalności Muzeum;

d. aktywnego zaangażowania się w działanie Rady;

e. uczestniczenia w posiedzeniach Rady;

f.  reprezentowania interesów młodzieży w kontakcie z instytucjami kultury;

g.  utrzymywania kontaktów z samorządami uczniowskimi, których przedstawiciele wyrażają chęć współpracy z Radą;

h.  inicjowania i promowania działań o charakterze społecznym, edukacyjnym, kulturalnym i charytatywnym;

i.  informowania o każdorazowej zmianie danych osobowych;

3.  Członkiem Rady można zostać wyłącznie na podstawie zawartej z Muzeum umowy o wolontariacie z Muzeum, na podstawie której zostanie wystawione zaświadczenie o odbyciu wolontariatu.

§ 9 Skrócenie kadencji Radnego

1.  Członkostwo w Radzie ustaje wskutek:

a.  wystąpienia z Rady;

b.  odwołania przez Radę z powodu trzech nieusprawiedliwionych nieobecności na zebraniach Rady (usprawiedliwienie należy dostarczyć Koordynatorowi w terminie nie dłuższym niż 14 dni po ustaleniu przyczyny nieobecności);

c.  odwołania przez Dyrektora w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w konsekwencji których mógłby ucierpieć wizerunek Muzeum;

d.  wystąpienia zdarzeń losowych uniemożliwiających dalsze sprawowanie mandatu radnego.

2.  Z chwilą ustania członkostwa w Radzie, umowa o wolontariacie, o której mowa w § 8 ust. 3 ulega rozwiązaniu.

3.  Wystąpienie z Rady następuje na podstawie pisemnego oświadczenia, złożonego na ręce Przewodniczącego.

4.  W zależności od decyzji Rady zatwierdzonej przez Dyrektora Muzeum wolny mandat może przejąć kandydat wpisany na listę rezerwową z ostatniego odbytego Konkursu, jeśli taka istnieje, bądź wolny mandat zostanie uzupełniony w drodze konkursu uzupełniającego. Rada może podjąć decyzję o nieobsadzeniu wolnego mandatu.

§ 10 Postanowienia końcowe

1.  Zmiany w Regulaminie dokonuje Dyrektor Muzeum w drodze zarządzenia.

2.  Projekt zmian w regulaminie może przedstawić:

a.  Przewodniczący;

b.  Radni w formie uchwały;

c.  Koordynator;

d.  Dyrektor Muzeum.

3.  Po zakończeniu kadencji Dyrektor Muzeum wystawi każdemu radnemu zaświadczenie zawierające opinię/referencje.