Przejdź do treści
BILETY
Osoba Ojca Świętego Jana Pawła II, Papieża Kościoła Rzymskokatolickiego, wpisała się w dziedzictwo historii i kultury światowej na zawsze ze względu na niezwykle bogactwo życia i wielowymiarowej działalności - najpierw kapłana, biskupa, krakowskiego kardynała Karola Wojtyły, a potem papieża Jana Pawła II. To osoba, postać uniwersalna, szanowana i podziwiana przez ludzi różnych kultur, wyznań. Jan Paweł II stanowi bowiem trwały i ważny, bardzo aktualny punkt odniesienia w kształtowaniu postaw humanistycznych, kulturowo-społecznych oraz religijnych we współczesnym świecie.

Dom rodziny Karola Wojtyły przy ul. Kościelnej 7 w Wadowicach, w którym mieści się Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II, należy do dziedzictwa kulturowego w wymiarze materialnymi  oraz niematerialnym. Jest ze swej natury świadkiem historii oraz życia Jana Pawła II – Patrona Małopolski. Rolą Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach jest przybliżenie jak najszerszym kręgom odbiorców postaci Świętego Jana Pawła Il oraz upamiętnienie i przekazanie spuścizny Jego życia oraz formacji duchowej i intelektualnej.

I. Misja

Misją Muzeum jest upamiętnianie i upowszechnianie wiedzy na temat życia i nauczania Ojca Świętego Jana Pawła II, którego pontyfikat i przesłanie zajmuje wyjątkowe miejsce  w   polskim dziedzictwie narodowym. Muzeum stara się ukazywać kolejnym pokoleniom osobę Jana Pawła II jako wzór człowieka szlachetnego, mądrego, otwartego na innych ludzi, cieszącego się autorytetem i szacunkiem. Misja Muzeum obejmuje również wspieranie rodziny jako podstawowej, niezastąpionej wspólnoty kształtującej tożsamość człowieka, jego system wartości i postawę obywatelską, a także czynne uczestnictwo w budowie społeczeństwa opartego na wartościach chrześcijańskich.

II. Wizja

Muzeum jako najstarsze, a zarazem - po przebudowie i z nową stałą ekspozycją - najnowocześniejsze poświęcone świętemu Janowi Pawłowi II aspiruje do tego, by być instytucją kultury emanującą uniwersalnymi wartościami Jego dziedzictwa na życie codzienne człowieka.

Muzeum wyróżnia się jako miejsce istotnej misji społecznej, kształtujące wrażliwość i podtrzymujące żywą pamięć o spuściźnie myśli i dzieła świętego Jana Pawła II.

Wizja Muzeum zakłada, by stawało się ono unikatową i najlepszą wśród tego rodzaju podmiotów, instytucją kultury, wiernie spieniającą swoją misję upowszechniania historii życia i dorobku świętego Jan Pawła II w kontekście dziedzictwa i wartości uniwersalnych.

III. Cele strategiczne Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach

  1. Stworzenie trwałego, wyjątkowego miejsca spotkania z życiem, posługą i dziedzictwem świętego Jana Pawła II.
  2. Służenie rozwojowi osobistemu każdego człowieka oraz rozwojowi wspólnoty międzyludzkiej.
  3. Rozwój zasobów Muzeum oraz jego marki.
Nowe zadania stojące przed Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach:
Zarządzanie we współczesnych instytucjach kultury jest procesem złożonym, który stanowi zbiór działań, narzędzi i praktyk, pozwalających na prowadzenie polityki kulturalnej w  taki sposób, aby można było powiedzieć, że instytucje kultury działają efektywnie i skutecznie realizując swoje misje i wizje. Zdecydowaną rolę w  tym procesie odgrywają ludzie, szczególnie ich kompetencje, wykształcenie, talenty, otwartość na nieustanne dokształcanie się i gotowość do zmian. Niemniej, zespół kompetentnych pracowników to nie jedyna przesłanka sukcesu. Kształtowanie nowoczesnych i sprawnych instytucji kultury nie jest możliwe bez wdrażania rozwiązań zarówno w  obszarach organizacji i zarządzania, w  kwestiach technologicznych, umiejętności funkcjonowania w  gospodarce rynkowej, jak również  w  obszarze właściwego kształtowania misji oraz wizji. Strategia działania instytucji uwzględniająca te kluczowe wymiary oddziaływania organizacji kultury prowadzi do zrozumienia potrzeb i postaw odbiorców, prowadzi do budowania więzi i długookresowego utrzymywania zainteresowania. Zarządzanie – to proces, który kształtuje nie tylko funkcjonowanie jednostki, lecz również bada i analizuje potrzeby i pragnienia odbiorców, aby umieć je nazwać i na nie odpowiedzieć.

Współczesne wadowickie muzeum, oprócz pełnienia tradycyjnych funkcji pozyskiwania, konserwacji i prezentowania kultury materialnej, jest samo w sobie ikoną kultury. Oferuje coś więcej, niż tylko krótkotrwałą wizytę. Przyczynia się do tworzenia wartości społecznej. Ta instytucja kultury, współprowadzona przez cztery podmioty: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Archidiecezję Krakowską, Województwo Małopolskie oraz Gminę Wadowice, wobec której Województwo Małopolskie pełni funkcję organizatora, pod wieloma względami jest wyróżniająca. Bowiem z jednej strony zachowuje wiele ze swoich tradycyjnych, charakterystycznych cech - mocną pozycję dyskursu i legitymizujący status, rolę symbolu wspólnoty poprzez znaczenie nadawane kulturze materialnej związanej z Janem Pawłem II, zwłaszcza poprzez działania zapewniające trwałość i solidność przedmiotów oraz ich interpretację, i wreszcie fakt, że odbiorcy wchodzą i poruszają się w ich obrębie. Z drugiej strony wadowickie muzeum wielorako korzysta z nowych technologii informacyjnych, odpowiadając na potrzeby coraz bardziej mobilnych i  heterogenicznych społeczności, skutecznie rywalizując o  uwagę gości z sektorem mobilnej rozrywki, będącej często pierwszym wyborem dla organizacji czasu wolnego.

Zamierzenie na lata 2025-2029 – twórczo zaaplikować i rozwinąć pięć typów orientacji papieskiego muzeum:
  • muzeum zorientowane na obiekt skupia się na artefaktach i kolekcjach,
  • muzeum zorientowane na narrację kładzie nacisk na historie,
  • muzeum zorientowane na klienta, koncentruje się na odbiorcach i oferuje różnorodne doświadczenia edukacyjne dla różnych grup odbiorców,
  • muzeum zorientowane na społeczność koncentruje się na relacjach lokalnych i jest zakorzenione w doświadczeniach i życiu społeczności,
  • muzeum narodowe reprezentujące narodowy charakter i wartości oraz polską kulturę i sztukę.

Proces i  dymnika rozwoju Muzeum

W polskim środowisku muzealniczym od pewnego czasu toczy się dyskusja na temat nowych zadań stojących przed muzeami. W dużej mierze jest ona sprowadzana do rozstrzygnięcia kwestii:

  • W  jaki sposób powinno się budować atrakcyjny program, który przebije się przez coraz bogatszą ofertę służącą zagospodarowaniu czasu wolnego?
  • Jak powinno być zarządzane, aby stało się autentycznie ważnym punktem na mapie rynku usług kulturalnych?
Obserwując praktykę zarządzania wielu placówek tego typu w  Polsce, należy stwierdzić, że traktują one swoją pozycję w  przestrzeni publicznej jako niezachwianą, niezwykle ważną i niepodlegającą jakimkolwiek zmianom. Taki model muzeum należy do przeszłości, ale tęsknotę za nim nietrudno odnaleźć wśród muzealników. Zmiany zachodzące w  funkcjonowaniu muzeów i postrzeganiu ich przez uczestników rynku usług kulturalnych są nieuniknione. Chcąc odnaleźć się w tej nowej sytuacji, Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II w Wadowicach jest otwarte na otoczenie, zachowując wobec niego aktywną postawę i promując własną ofertę. Choć takiego modelu muzeum nie można uważać za docelowy, bez wątpienia jest on znaczącym postępem w stosunku do historycznego wzorca.

Nowe spojrzenie na kulturowe dziedzictwo skutkuje istotnymi, z punktu widzenia praktyki muzealnej, konsekwencjami. Jeśli muzeum papieskie ma pozostać żywą tkanką społeczności, powinno wzmacniać swą pozycję miejsca spotkania, społecznego dialogu z  kulturowym dziedzictwem przeszłości i dorobkiem dnia dzisiejszego. To oznacza również, że w swych ekspozycjach, architekturze i we wszystkich dziedzinach aktywności muzeum wadowickie musi stać się odbiciem świata i otoczenia, w których żyją odwiedzający je ludzie.  W takim kontekście kluczowe staje się skrótowe przedstawienie głównych założeń strategicznych.

Kształtują się one według następującego procesu.

Narracja

Narracja to budowanie kultury pamięci oraz kształtowanie zaangażowanych postaw. Muzeum biograficzne powinno być przede wszystkim muzeum narracyjnym. Dlatego konstruowanie nowoczesnej narracji powinno zapewnić strukturę dla działań ekspozycyjnych i marketingowych.

Specyfiką Muzeum Jana Pawła II – Patrona Małopolski w Wadowicach jest fakt, że posiada ono nie tylko artefakty, ale stanowi geniusz miejsca wynikający z okoliczności, iż jest zlokalizowane w domu rodzinnym Papieża. Stąd narracja odwołuje się nie tylko do prezentacji faktograficznej, ale również uzupełnia przekaz o elementy, które poprzez emocje prowadzą odbiorców w stronę niezwykłego doświadczenia. Narracja nie stanowi tylko linearną opowieść, jest wielowarstwowa, ponadczasowa, asynchroniczna.

Zespół Muzeum ma ambicje by kształtować instytucję, w której centrum jest odbiorca (audience-centered). Dlatego dalej będzie pracować nad rozwojem i ulepszaniem doświadczeń zróżnicowanych grup docelowych (m.in. dzieci, młodzież, rodziny, społeczność lokalna, turyści i pielgrzymi) kładąc nacisk na opowiadanie i dzielenie się historią życia Jana Pawła, ale także poszerzając możliwości twórczego współuczestnictwa w budowaniu tożsamości Muzeum. Wizyta w Muzeum będzie projektowana tak, aby odwiedzający otrzymywali zróżnicowane, ale holistyczne doświadczenie. Zespół Muzeum chce przekazywać idee Jana Pawła II w sposób atrakcyjny i nowoczesny – adekwatny do wyzwań rzeczywistości. W tym celu Muzeum będzie rozwijać narzędzia cyfrowe oraz nowoczesne sposoby komunikacji, takie jak na przykład grywalizacja, dostosowane do charakteru wybranych mediów. Jest to zatem droga, od muzeologii informacyjnej do performatywnej.

W kontekście narracji kluczowe jest również kreowanie światowej klasy ekspozycji wystawienniczej oraz dialogu poświęconego wymianie myśli. W ciągu następnych lat priorytetem będzie powiększanie zasobów Muzeum o nowe artefakty. Badania powinny wskazać kierunek, w jaki sposób kolekcja może zostać poszerzona o bardziej eksperymentalne prace, z obszaru różnych form cyfrowych, performansu i mediów.

Architektura

Jednym z największych wyzwań przyszłej strategii rozwoju jest pogodzenie wyobrażenia Muzeum jako miejsca ciszy i skupienia, które upamiętnia historię życia JPII z wszelkimi jego osiągnięciami z różnych obszarów: czy to związanymi z nauczaniem, budowaniem wspólnoty społecznej, czy starań ekumenicznych. Jednocześnie Muzeum chce dotrzeć do młodych odbiorców, tworząc nowoczesną przestrzeń edukacyjną, umożliwiającą lokalnej społeczności wspólne działania twórcze. Stąd aktywizacja mieszkańców Wadowic i regionu jest ważnym celem Muzeum na przyszłość.

Równie istotnym elementem pracy Muzeum w przyszłości będzie zwiększenie nacisku na działania związane z badaniami naukowymi nad dziedzictwem Jana Pawła II, a także realizacja działań kulturalnych i naukowych, takich jak organizacja/współorganizacja konferencji, spotkań, sympozjów, sesji, podczas których będą prezentowane głębsze aspekty myśli Jana Pawła II – Patrona Małopolski oraz przesłań zawartych w twórczości papieża, lub udział w takich wydarzeniach. To z kolei efektywnie wpłynie na szersze spojrzenie na dziedzictwo papieża, wykraczając poza stereotypowe skojarzenia i otwierając na nowo przestrzenie do odkrywania jego intelektualnego dorobku. Instytucja powinna być bowiem rozumiana nie tylko jako szczególne miejsce pamięci, ale także jako przestrzeń pracy twórczej, czyli takiej która wytwarza nowe wartości.

Dążenie do dalszego rozwoju działalności Muzeum, a także atrakcyjności jego oferty kulturalno-edukacyjnej czy też pełniejszego wykorzystania zasobów oraz potencjału artystycznego i edukacyjnego wystaw czasowych, wciąż skłania do dalszego poszukiwania możliwości, w miarę posiadanych środków, rozszerzania zasobów lokalowych Muzeum.

Społeczność

Celem działalności Muzeum jest wspólnototwórcze działanie w obrębie relacji z odbiorcami, społecznością lokalną i globalną. W tym celu Muzeum chce otworzyć się na współtworzenie wystaw i analizować potrzeby odbiorców. Budowanie wspólnoty lokalnej nie wyklucza patrzenia w perspektywie ponadlokalnej, zwłaszcza w zakresie edukacji międzykulturowej.

Tworząc platformę internetową, na której odwiedzający mogą dzielić się pomysłami i łączyć się ze sobą  w czasie rzeczywistym, Muzeum może oferować nową formę partycypacji bez ponoszenia wysokich kosztów związanych z produkcją treści. Dzięki takiemu podejściu – nazywanym UGC (user generated-content) – Muzeum może stać się kreatywnym miejscem,  w którym odbiorcy mogą wyrazić siebie i wnieść swój wkład  w historię, miejscem do rozmów o pomysłach z przyjaciółmi i nieznajomymi. Projektując technologiczne możliwości dialogu, Muzeum w przyszłości chce w ten sposób wyróżnić się jako rzeczywiste miejsce do dyskusji o  ważnych kwestiach związanych z prezentowanymi treściami.

Otwarty katalog planowanych działań mających wspierać budowanie społeczności:

Współdziałanie
  • Kuratorskie projekty realizowane z odwiedzającymi i współpraca w tworzeniu wystaw i wydarzeń,
  • Współpraca z muzeami poświęconymi Janowi Pawłowi II,
  • Współpraca ze środowiskiem naukowym – wspólne publikacje, konferencje, badania naukowe.
Zaangażowanie
  • Organizowanie wydarzeń kulturalnych, zwłaszcza skierowanych do społeczności lokalnej,
  • Podejmowanie licznych projektów związanych z działaniami edukacyjnymi,
  • Cyfrowe zaangażowanie.
Otwartość
  • Muzeum przestrzeń spotkań – prototypowanie, eksperymentowanie i dokumentowanie nowych sposobów współpracy między ludźmi z różnymi środowisk, między organizacjami z różnych sektorów, opracowywanie nowych sposobów współpracy z publicznością i nowych sposobów uczenia się od siebie nawzajem,
  • Otwartość na nowe technologie cyfrowe.

Cele strategiczne i długoterminowe na lata 2025-2029 w liczbach

Cel strategiczny: Stworzenie trwałego, wyjątkowego miejsca spotkania z życiem, posługą i dziedzictwem Świętego Jana Pawła.

Lp. Cel strategiczny: Stworzenie trwałego, wyjątkowego miejsca spotkania z życiem, posługą i dziedzictwem Świętego Jana Pawła. Wskaźniki (roczne)
1 Utrzymanie oraz rozwój pozycji Muzeum Dom Rodziny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach jako jednego z wiodących ośrodków papieskich w Polsce i w Świecie. 160 000 gości na wystawie stałej
2 Współpraca z Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie.  Prezentacja wystawy czasowej w ramach współpracy: min.1/rok
3 Prezentacja wystaw czasowych i plenerowych promujących Muzeum w wybranych miastach Polski i Europy. Prezentacja wystawy czasowej w wybranych miejscach plenerowych: min. 2/rok
4 Pozyskiwanie aktywnych partnerów wizerunkowych i biznesowych Muzeum. 1 partner/rok
5 Koprodukcja materiałów dokumentalnych i fabularyzowanych z wiodącymi ośrodkami medialnymi  Min. 1 projekt/rok

Cel strategiczny: Służenie rozwojowi osobistemu każdego człowieka oraz rozwojowi wspólnoty międzyludzkiej. 

Lp. Cel długoterminowy: Twórcze wykorzystanie treści naukowych i edukacyjnych kształtujących osobowość Wskaźniki (roczne)
1 Realizacja nowej oferty edukacyjnej Muzeum warsztatów muzealnych dla szkół podstawowych i średnich w oparciu o życiorys i działalność Jana Pawła II. Min. 40 warsztatów/rok
2 Organizacja wydarzenia Cały Twój Festival -nawiązujący do dziedzictwa  Jana Pawła II – jego pasji, talentów, zainteresowań naukowych 1 nowy projekt/rok
3 Przygotowanie oferty zajęć dla kobiet i mężczyzn pragnących duchowego, emocjonalnego, umysłowego i fizycznego rozwoju w oparciu o dziedzictwo Jana Pawła II. Min. 2 spotkania/rok
4 Realizacja projektu Młodzieżowa Rada Muzeum - stworzenie przestrzeni wsparcia dla młodych twórców. Spotkania MRD i/lub projekt min.2/rok
5 Organizacja wykładów i prelekcji dla młodzieży „Coachowisko” poruszających  tematy świadomej komunikacji, pewności siebie, uważności oraz uświadomienia, że młodość to moment formatywny. Min.1 wydarzenie dla stałej grupy odbiorców/rok (obejmujące min 3 bloki tematyczne/rok)
6 Wzbogacenie oferty Muzeum o działalność naukową z ośrodkami pracy naukowej z Polski oraz rozwój międzynarodowych projektów naukowych. Konferencje naukowe lub sympozja lub sesje lub spotkania:
min. 1/rok

publikacja pokonferencyjna:
min. 1/rok
7 Muzeum otwarte - działania na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami. Warsztaty, wydarzenia min.10/rok



Cel strategiczny: Rozwój zasobów Muzeum oraz jego marki
Lp. Cel długoterminowy: Stworzenie wyjątkowego miejsca artefaktów, pamiątek po Janie Pawle II, wdrażanie efektywnych narzędzi zarzadzania i utrzymania Muzeum.  Wskaźniki (roczne)
1 Poszukiwanie i pozyskiwanie nowych artefaktów oraz pamiątek po Janie Pawle II. Liczba nowych pamiątek:
min. 10/rok
2 Stworzenie nowych form współpracy ze środowiskami świadków życia Karola Wojtyły oraz z instytucjami zajmującymi się dziedzictwem Jana Pawła II. Liczba wspólnie zrealizowanych projektów: min. 1/rok

Liczba nowych opracowanych i udokumentowanych kwerend: min. 1 rok
3 Konserwacja zbiorów muzealnych. Konserwacja obiektów: docelowo 4/rok
4 Produkcja spotów i materiałów promujących Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II Materiały promujące: min. 10 materiałów/rok
5 Utrzymywanie w pełnej sprawności urządzeń multimedialnych (w tym wymiana z dostosowaniem do wymagań technologicznych) Liczba przeglądów urządzeń multimedialnych: 1/ rok
6 Wspieranie rozwoju kadr Muzeum przez podnoszenie ich   umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych. Liczba pracowników podnoszących umiejętności lub kwalifikacje:
min. 5 os./rok
7 Aktualizacja i optymalizacja procedur kontroli zarządczej. Liczba wdrożonych nowych procedur kontroli zarządczej: docelowo min.1/rok

Założenia gospodarki finansowej:

Roczny budżet Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach, oparty jest na:
  • Dotacji podmiotowej organizatorów na działalność podstawową:
- Województwa Małopolskiego;
- Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
- Gminy Wadowice;
  • Przychodach z działalności podstawowej;
  • Środkach zewnętrznych pozyskanych w ramach aplikacji grantowych, dotacji celowych oraz współorganizacji wydarzeń kulturalnych.
Przy czym:
  • Dotacja organizatorów pokrywa część funduszu wynagrodzeń (wynagrodzenia wraz z kosztami pracodawcy i PPK), a w przypadku jej zwiększenia w trakcie roku budżetowego również częściowo działalność merytoryczną Instytucji.
  • Przychody z działalności podstawowej pozwalają na pokrycie pozostałej części funduszu wynagrodzeń, pozostałych kosztów bieżącego funkcjonowania Instytucji oraz częściowe pokrycie działalności merytorycznej.
  • Środki zewnętrzne pozyskane w ramach aplikacji grantowych, dotacji celowych oraz współorganizacji wydarzeń kulturalnych umożliwiają realizację szerszego zakresu działalności merytorycznej Instytucji oraz pokrycie innych kosztów bieżącego funkcjonowania.