Przejdź do treści
BILETY

„Wypłyń na głębię!” – o człowieku w nauczaniu Papieża Jana Pawła II.

szkoły ponadpodstawowe
Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach, we współpracy z Telewizją Polską w Krakowie przygotowało multimedialny projekt edukacyjny pt. „Czytać, zrozumieć, działać”, poświęcony encyklikom św. Jana Pawła II. W ramach projektu przygotowane zostały trzy scenariusze lekcji przeznaczone dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych.

Cel ogólny:

  • Ukazanie holistycznej wizji człowieka w papieskim nauczaniu na podstawie encyklik „antropologicznych”

Cele szczegółowe:

  • Uświadomienie prawdy o człowieku zakorzenionej w stwórczym dziele Boga - podkreślanej przez Papieża w jego tekstach.
  • Wyjaśnienie relacji wiary i rozumu oraz wartości życia ludzkiego w oparciu o trzy encykliki:  „Veritatis splendor”, „Evangelium vitae”, „Fides et ratio”.

Metody i formy pracy:

  • wykład
  • analiza filmów
  • rozmowa kierowana

Przebieg katechezy:

I Modlitwa (1 min)

Modlitwa za wstawiennictwem św. Jana Pawła II o otwartość na prawdę, dobro i piękno

II Wprowadzenie (8 min)

Pytania sprawdzające wiadomości z poprzednich katechez:

  • Jaki był kontekst powstania encykliki „Redemptor hominis”?
  • Dlaczego nazywa się tę encyklikę programową?
  • Które encykliki należą do nauczania Papieża Jana Pawła II o Kościele?
  • Jakie jest znaczenie zawołania „Totus Tuus”?
Wprowadzenie do cyklu trzech encyklik „antropologicznych”, ze szczególnym wskazaniem na wartość i godność życia ludzkiego (od poczęcia do naturalnej śmierci), problematykę sumienia , a także złożoności relacji wiary i rozumu.

III Pogłębienie (25 min)

Ukazanie aktualności podejmowanych przez Papieża treści w encyklice „Veritatis Splendor”. Prezentacja filmu związanego z tą encykliką – z cyklu „Czytać, zrozumieć, działać”. Wskazanie uczniom pytań, na które odpowiedź powinni znaleźć w materiale filmowym.
  • Jaki jest kontekst, data powstania (czy można wskazać przyczynę historyczno-społeczną powstania encykliki, na jakie pytania ona odpowiada)?
  • Jakie jest przesłanie encykliki (o czym pisze Ojciec Święty?) i jej aktualność dzisiaj?
Zapis do zeszytu powinien być realizowany, jako samodzielna notatka z materiału filmowego w kontekście powyższych pytań – parafraza lub cytaty.

Wskazanie przez katechetę na istotę „życia ludzkiego”, rozumianego w duchu antropologii chrześcijańskiej. Prezentacja filmu związanego z encykliką „Evangelium Vitae”
  • Jaki jest kontekst, data powstania (czy można wskazać przyczynę historyczno-społeczną powstania encykliki, na jakie pytania ona odpowiada)?
  • Jakie jest przesłanie encykliki (o czym pisze Ojciec Święty?) i jej aktualność dzisiaj?
Historyczne nawiązanie do epoki Oświecenia w kontekście relacji wiary i rozumu. Ukazanie encykliki „Fides et ratio”, jako pomostu między tymi dwoma elementami. Prezentacja filmu dotyczącego encykliki „Fides et ratio” w tym samym kluczu.
  • Jaki jest kontekst, data powstania (czy można wskazać przyczynę historyczno-społeczną powstania encykliki, na jakie pytania ona odpowiada)?
  • Jakie jest przesłanie encykliki (o czym pisze Ojciec Święty?) i jej aktualność dzisiaj?

IV Podsumowanie (10 min)

- Podsumowanie nauczania Jana Pawła II w czterech kontekstach – (o Bogu, o społeczeństwie, o Kościele, o człowieku)Dyskusja na temat aktualności poruszanej w encyklikach tematyki – który wątek nauczania Papieża jest dziś (zdaniem ucznia) najbardziej aktualny i dlaczego?

V Modlitwa (1 min)